اهمیت کلمات کلیدی در تبلیغات

چگونه از تکنیک کلمات کلیدی و هوش مصنوعی گوگل برای نمایش بهتر وبسایت خود در نتایج جستجوها استفاده کنیم؟

علم بازاریابی روش ‌های مختلفی برای پیش‌بینی تغییرات تقاضا معرفی کرده است که می‌توان به مواردی چون رصد بازار فروش محصولات پرفروش یا کم تقاضا، پیش‌بینی فروش محصولات یا خدمات بر اساس بازه‌های فصلی یا فستیوالی، تقسیم بازار و رصد تغییرات نحوه فروش محصولات در هر منطقه، ویترین‌سازی محصولات و استفاده از تکنیک‌هایی چون A/ B و همچنین روش‌های آماری و علمی چون تحلیل دلفی، سری‌های زمانی و رگرسیون اشاره کرد.

علایق پنهان و تغییرات سلایق مشتریان بالقوه را چگونه می توانیم شناسایی کنیم؟ اینکه چگونه می‌توان به این مساله پی برد که مشتریان در ماه‌های اخیر بیشتر به دنبال چه محصولاتی بودند یا نیاز آنها به چه محصولاتی بیشتر است؟ موضوعی است که آگاهی از آن باعث می‌شود تا خط تولید یا خدمات جدیدی را بر اساس روند تغییرات ایجادشده در حوزه علایق، نیازها و سلایق مشتریان تنظیم کنیم، به‌طوری‌که تسریع در آگاهی از آن باعث برخورداری از سهم بیشتری از بازار خواهد شد.

در این نگارش، به معرفی وضعیت فعلی هوش مصنوعی در فرآیندهای بازاریابی و ارائه یک مدل 4مرحله ای بعنوان راه حلی هوشمند در فرآیند بازاریابی دیجیتال خواهیم پرداخت که در حوزه های سئو و بهبود رنکینگ سایت های سازمانی در جستجو بر اساس کلمات کلیدی بهبود حاصل می شود.

در سال های اخیر، تکامل تکنولوژی های بر بستر دیجیتال و استفاده از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ باعث ایجاد تحرک در صنایع شده است. در این مسیر بازاریابی و بازارسازی به جایگاهی رسیده اند که انطباق و سازگاری یافتنشان با روندهای دیجیتالی امری ضروری به شمار می آید. اگر چه شاید این امر یک فشار به بازاریابان تلقی گردد.

اما نرم افزارها و سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی از پیچیدگی های هدف گذاری مارکتینگ و سفارش گذاری این بستر میکاهد. در اغلب بسترها، سیستم عامل های به کارگرفته شده برای تبلیغات آنلاین، حاوی الگوریتم هایی برای شناسایی بهترین ترکیبات هستند به طوری که کسب و کارها با آگاهی داشتن از این شرایط، ابتکار عمل را برای سیستم های سفارش گذاری دیجیتال خود دست می گیرند.

طرح یک پرسش

بازاریابان، برای پیش بینی تغییرات تقاضا از چه روش هایی استفاده می کنند؟

به طور مثال:

1- رصد بازار، محصولات پرفروش و یا کم تقاضا

2- پیش بینی فروش محصولات و یا خدمات فصلی، دوره ای یا فستیوالی

3- تقسیم بازار و رصد تغییرات نحوه فروش محصولات

4- ویترین سازی محصولات و استفاده ازتکنیک هایی چون A/B

هوش مصنوعی گوگل

اما راهکارهای آگاهی از علایق پنههان  و سلایق مشتریان بالقوه را چگونه شناسایی کنیم؟

هوش تجاری در دیجیتال مارکتینگ توانسته است نحوه جستجوی کلمات کلیدی را تغییر دهد. امروزه تلاش پژوهشگران بر روی بهینه سازی جستجو از طریق فرمان صوتی است و ما باید منتظر آینده ای جدیدی در این حوزه باشیم.

باید درنظر گرفت که پرسش های صوتی با جستجوهای معمول متفاوت است و احتمالا روند جستجوی موتورهای بهینه سازی درباره کلمات کلیدی نیز متفاوت خواهد بود. این تفاوت تنها در حوزه تعداد کلمات کلیدیِ جستجو نخواهد بود بلکه انتظارات بیشتری بعنوان هدف بهینه سازی در این حوزه باید درنظر داشت.

(کورتونا (ماکروسافت)، سیری (اپل)، الکسا (آمازون)، بیکسبی (سامسونگ) ، گوگل اسیستنس (اندروید) نمونه های موتورهای جستجوی بهینه یابی با فرمان صوتی هستند.)

استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی در حوزه دیجیتال مارکتینگ بیشتر در حوزه کپی رایتینگ، تبلیغ‌نویسی، سئو و بهبود رتبه‌بندی سایت‌های سازمانی در جست‌وجو براساس کلمات کلیدی و شناسایی بهترین ترکیب‌های موردنیاز جهت جمع‌آوری اطلاعات مفید در حوزه‌های مختلف بوده است که آگاهی داشتن از این شرایط، ابتکار عمل را برای سیستم‌های سفارش‌گذاری دیجیتال فراهم خواهد آورد.

استفاده فراگیر از هوش مصنوعی توسط متخصصان بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو سئو، باعث ایجاد تغییر در نحوه جست‌وجوهای پیرامون کلمات کلیدی (Keywords) شده است.

کلمات کلیدی در کنار دیگر ابزارهای حوزه دیجیتال مارکتینگ (مانند Cloud-Word، Persona و…) از عناصر استراتژیک و مناسب برای سئوی سایت­‌های اینترنتی چه به‌صورت سازمانی یا چه به‌صورت کسب‌وکارهای آنلاین شناخته می‌شود.

در واقع کلمات کلیدی عبارت‌هایی هستند که توسط کاربران برای یافتن بهترین منابع مورد جست‌وجو قرار می‌گیرند. به‌طوری‌که به لحاظ اصول سئو‌نویسی، یک وب‌سایت بهینه باید بر اساس کلمات کلیدی که کاربران مورد جست‌وجو قرار می‌دهند و همچنین رعایت نگارش محتوای متا (metas) و کپشن­‌های تصاویر (Alt- text of images) در هنگام محتوانویسی وب‌سایت‌ها نیز به‌عنوان نکاتی کاربردی در این حوزه تعریف می‌شود.

استفاده از کلمات کلیدی در موتورهای جست‌وجوگر و در حیطه بازار یا کسب‌وکارها می‌تواند امکانی را برای شما فراهم کند تا از علایق، خواسته‌ها، نیازها، انتظارات و مشتریان بالقوه خود نیز مطلع شوید.

در واقع می‌توان گفت کلمات کلیدی، پیشنهادهایی مستمر از سوی مخاطبان شما است که با انجام مطالعه بر کلمات کلیدی، اطلاعات پرمحتوا از پیش‌بینی تغییرات بازار و شانس انطباق پیدا کردن سریع با این تغییرات و تولید محصولات و خدمات جدید را به شما می‌دهد.

با استفاده از کلمات کلیدی در حیطه یک بازار و یا کسب و کار مشخص، علاوه بر آنکه شما عبارات خاصی را برای موتورهای جستجوگر میتوانید پیدا کنید، از علایق، خواسته ها، نیازها، انتظارات و.. مشتریان بالقوه خود میتوانید مطلع شوید.

در این میان مهمترین موضوع جذب مخاطبین از طریق مکالمات و پرسش هایی که در ادامه بازدید از صفحات کسب و کار دیجیتال شما خواهند داشت، میباشد.

مطالعات کلمات کلیدی اطلاعات خوبی از پیش بینی تغییرات بازار و شانس انطباق پیدا کردن سریع با این تغییرات و تولید محصولات و خدمات جدید را به ما میدهد. به طور کلی پیشنهاداتی از سوی مخاطبینمان را به صورت مستمر برایمان فراهم می آورد. اما چگونه؟

پاسخ این سوال در مدلی به نام DUSA قرار دارد که در ادامه به معرفی آن پرداخته ایم.

چگونه از تکنیک کلمات کلیدی برای نمایش بهتر وب سایتمان در نتایج جستجوها استفاده کنیم؟

DUSA نامی هست که ما در دوره های آموزشی آکادمی CRM به این مدل اختصاص داده ایم. اما چگونه کار میکند؟

مرحله 1 – عبارت ها را مشخص کنید.

Determining the relevant topics in order to make the site more likely to be searched

ساده ترین کلمات و عبارات استفاده از نام محصولات و یا خدماتتان است. با این اقدام لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با هر محصول یا خدمات لیست تهیه میشود که با تهیه پروفایلی از پرسونای خریدار (Buyyer persona) و به کمک نرم‌افزارهای آنلاینی که مبتنی بر هوش مصنوعی نگارش شده‌اند، می‌توان کلمات کلیدی و مرتبط با دسته پرسونای تهیه‌شده را یافت. این امکان از طریق به‌کارگیریGoogle Sheets  در فضای Google Drive فراهم است.

با استفاده از Google Sheets درفضای Google Drive ، میتوانید صفحات اکسل را ایجاد کنید. برای هر دسته، یک برگه ای درست کنید و این موارد را در آن برگه برای هرمحصول و خدمات به نگارش در آورید و در هر زمان میتواند این وضعیت را به روز رسانی کنید. همچنین می‌توان از کلمات کلیدی که سایر رقبا در بازار فعالیت می‌کنند نیز مطلع شد.

در لیست پرسونای، علاوه بر اضافه کردن کلمات کلیدی شامل نام برند/ شرکت، نام محصولات و خدمات فروخته‌شده، باید اصطلاحات و عبارات مرتبط با محصولات مربوطه به همان حوزه (بر فرض در حوزه کفش کلماتی چون چرم، کفش، پاشنه، چکمه و…) را نیز اضافه کرد. یکی از راه‌های یافتن این کلمات استفاده از نرم‌افزارها و محیط‌های تحت‌وب در حوزه هوش مصنوعی است.

می‌توان از کلمات کلیدی که سایر رقبا در بازار فعالیت می‌کنند نیز مطلع شد. در لیست پرسونای، علاوه بر اضافه کردن کلمات کلیدی شامل نام برند/ شرکت، نام محصولات و خدمات فروخته‌شده، باید اصطلاحات و عبارات مرتبط با محصولات مربوطه به همان حوزه (بر فرض در حوزه کفش کلماتی چون چرم، کفش، پاشنه، چکمه و…) را نیز اضافه کرد. یکی از راه‌های یافتن این کلمات استفاده از نرم‌افزارها و محیط‌های تحت‌وب در حوزه هوش مصنوعی است.

 

مرحله 2. استفاده از ابزارهای آنلاین برای یافتن کلمات کلیدی

Usage of online tools to find the truly relevant keywords for the business

از ابزار Keyword Planner به عنوان ابزار توسعه ای و شناخته شده ترین ابزار آنلاین در یافتن کلمات کلیدی استفاده کنید.(در ایران با فیلترشکن باز می شود!) چندین نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی در این حوزه وجود دارد که ابزار Keyword Planner به‌عنوان یک ابزار توسعه‌ای شرکت گوگل بوده که به‌عنوان شناخته‌شده‌ترین آنها معرفی می‌شود. در این ابزار با داشتن یک اکانت AdWords می‌توان به امکانات نرم‌افزار دسترسی پیدا کرد.

بعنوان مثال برای عبارت “کفش زنانه” 801 نتیجه (کلمه کلیدی) به دست آمده است. که اطلاعات کاملتری مانند نقشه میزان جستجو در شهرهای مختلف یک کشور، نرخ رقابت هر عبارت، هزینه کلیک بر عبارت (در گوگل ادز)، میزان جستجوی ماهانه و .. را ارائه میدهد.

به‌طور مثال تحقیق شد که در رابطه با کلمه «کفش زنانه» یا «ladies’ shoes» تعداد ۸۰۱ نتیجه (کلمه کلیدی) توسط این نرم‌افزار معرفی می‌شود. این نرم‌افزار اطلاعات مفیدتری همچون نرخ رقابت بین نتایج، میزان جست‌وجوهای ماهانه هر کلمه و همچنین هزینه‌های مربوط به (Cost per Click (CPC (هزینه به ازای هر کلیک) را نیز به شما ارائه می‌دهد.

CPC میزان هزینه‌ای است که شرکت گوگل، وب‌سایت شما را در رابطه با جست‌وجوی کلمات انتخابی و در ازای دریافت هزینه‌ای مشخص و به‌تناسب تعداد کلیک انتخابی، در صدر نتایج جست‌وجوی خود قرار می‌دهد.  همچنین در انتخاب کلمات کلیدی که در نتایج نمایش داده می‌شود، باید این دقت را داشت که برخی کلمات دارای بار معنایی مثبت (Desired Keyword) و برخی دیگر دارای بار معنایی منفی (Negative Keyword) هستند.

مرحله 3. جستجوی کلمات کلیدی بر اساس یافته های موتورهای جستجوگر

Search of keywords regarding those topics in the main search engines

پس از به دست آوردن نتایج کلمات کلیدی مورد نظر در مراحل قبل، (عملکرد) این موارد در موتورهای جستجوگر فضای دیجیتال در به کارگیری آنها در محتوای سایت ها بررسی می شود. طولانی ترین کلمات کلیدی شامل 3 کلمه میتواند باشد.

هدف هم نباید به کارگیری تمام کلمات کلیدی پیدا شده باشد بلکه استفاده از محتمل ترین عبارت هایی است که احتمال میدهید مشتریان بالقوه هنگام جستجو آنها را گوگل کنند.

از طریق Google Search Console شما میتوانید دریابید که وب سایت شما توسط چه کلمات کلیدی مورد جستجو قرار گرفته و مخاطبان یونیک از موتورهای جستجوگر به وب سایت شما هدایت شده اند.

همچنین باید به کلماتی که در جستجوهای داخلی وب سایت شما انجام میشود و یا نظراتی که در کپشن ها و فضای مجازی از شما میپرسند به عنون سرنخ هایی از علایق و نیازهای مشتریان توجه نمایید.

کانال دیگری که برای یافتن کلمات کلیدی مشابه وجود دارد، پیشنهادات گوگل در هنگام سرچ بوده که در پایین صفحه جستجو نمایان می شود. این کلمات متداولترین کلمات کلیدی مشابه درباره کلمه مدنظر می باشد.

یک استراتژی مناسب در جست‌وجو و بهره‌مندی از کلمات کلیدی، چک کردن مستمر فهرست گوگل ترندز (Google Trends) و آگاهی از تغییرات ایجادشده بین کلمات کلیدی بوده که می‌تواند اطلاعات ارزشمندی از تغییر سلایق و نیازهای جدید مخاطبان یک صنعت را نیز فراهم کند.

به‌طور مثال در این نرم‌افزار امکان آگاهی از روند تغییرات میزان کلماتی که مخاطبان در رابطه با یک کلمه در یک بازه زمانی انجام داده‌اند، وجود دارد. همچنین با تقسیم‌بندی نواحی مختلفی از یک منطقه امکان نمایش تعداد دفعات جست‌وجو شده یک کلمه در هر منطقه را نیز می‌توان یافت.

به‌طور مثال در مقایسه‌ای که بین جست‌وجو میان دو کلمه کفش زنانه و کفش مردانه در ایران و آمریکا، در بازه سه‌ماه گذشته انجام‌شده است، نتایج نشان می‌دهد بیشترین میزان جست‌وجوی مربوط به کفش زنانه در هر دو کشور بوده و این وضعیت به لحاظ پرتکرار بودن در هر دو کشور تقریبا برابری می‌کند.

همچنین از موارد پرطرفدار در وبگردی نیز به شمار می‌رود و در هفته گذشته به دلیل فستیوال جمعه سیاه، شدت آن در آمریکا بیشتر بوده است. ازاین‌رو برای آگاهی از تمایل بازار به محصولات و خدمات دیگر نیز می‌توان از این بستر استفاده کرد.

مرحله 4. تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی به کار گرفته شده توسط رقبای حوزه فعالیت

Analyzing the keywords used by the main competitor(s) in the field of activity

کلمات کلیدی که شرکت های رقیب از آنها استفاده میکنند دلیلی بر آن نمیباشد که شما نیز از آنها استفاده کنید. چرا که هر کلمه کلیدی صرفه نظر از حوزه فعالیت، مختص به آن شرکت می باشد.

به طوری که حتی اگر یک کلمه در رقابت یک بازار اهمیت داشته باشه به این معنا نیست که این کلمه برای شرکت مدنظر نیز مهم است.  در عوض اگر ما بدانیم که چرا این اهمیت برای رقابت مهم است، تهیه لیست های موردنظر از کلمات کلیدی آسانتر خواهد بود.

بنابراین مشخص می شود که چرا برخی از کلمات در این لیست های رتبه بندی دیده نمیشود. حتی اگر شرکتی در آن زمینه دارای توانایی های خاص و تجارب باشد.

به‌عنوان آخرین نکته کاربردی، برای آگاهی از عملکرد و رتبه وب‌سایت‌های اینترنتی در استفاده از کلمات کلیدی، موتور جست‌وجوگر SEMrush معرفی می‌شود که می‌توانید از آن در جهت آگاهی از چگونگی وضعیت شرکت‌های رقیب در استفاده از انواع کلمات کلیدی در وب‌سایتشان و نیز اطلاع از این وضعیت در مقایسه با فعالیت وب‌سایت خود استفاده کنید.

در این یادداشت تلاش شد تا با ابزارهای کاربردی درباره چگونگی آگاهی از تغییرات تقاضا و میزان حجم علایق و سلایق مردم در جست‌وجوی کالا و خدمات آشنا شده که علاوه بر حوزه مارکتینگ، علوم پژوهشی و اجتماعی برای بررسی پدیده‌های اجتماعی نیز می‌توانند از آن در مطالعات خود استفاده کنند.

بخشی از این مقاله در رسانه دنیای اقتصاد منتشر شده بود. نگارش حاضر برگرفته از مقاله ای با عنوان  Artificial Intelligence Solutions for Digital Marketing منتشر شده در سال 2020 است.

 

نظرات خود را با ما در باره این مطلب به اشتراک بگذارید. با آکادمی CRM به توسعه توانایی های فردی خود کمک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *