همانطور که میدانید کمپانی بزرگ فیس بوک و مارک زاکربرگ مدیرعامل آن در سال میلادی گذشته ، نام تجاری خودش را به متا تغییر داد و اعلام کرد که متاورس یکی از اولویت های این شرکت خواهد بود.
دانستن این مطلب چه کمکی به ما میکند؟ تکنولوژی های واقعیت مجازی Virtual Reality و نقش کمپانی فیس بوک یا همان متا، را در این مقاله به شما معرفی خواهیم کرد.
در بخش قبلی و مطلب “متاورس و آینده بشر” درباره متاورس توضیح دادیم. در این مطلب آنچه که تجهیزات این تکنولوژی و استفاده هایی که از آن میشود خواهیم پرداخت.
متاورس و فیس بوک
همانطور که میدانید کمپانی بزرگ فیس بوک و مارک زاکربرگ مدیرعامل آن در سال میلادی گذشته ، نام تجاری خودش را به متا تغییر داد و اعلام کرد که متاورس یکی از اولویت های این شرکت خواهد بود. و هدست های واقعیت مجازی اوکولوس را روانه بازار کرد. به طوری که قیمت این هدست ها حتی نسبت به سایر کنسول های بازی از قیمت پایینتری برخوردار بود که به گفته کارشناسان از این قیمت گذاری برای متا، متضرر شده است اما سیاست مدیران این شرکت قطعا جلب توجه مخاطبین به برنامه های استراتژیک این شرکت خواهد بود (اوکولوس کوئست ۲ و Oculus Rift یکی از جدیدترین هد ستهای واقعیت مجازی است). این شرکت نرم افزارهای واقعیت مجازی را با هدف معاشرت های مجازی و فضاهای کاری ساخته که البته این اپلیکیشن ها با دنیای واقعی نیز قابلیت برقراری تعامل دارند. در أواخر 2014 بود که مدیران پروژه سامسونگ ویر و اکولوس قرارداد همکاری در ایجاد هدست های واقعیت مجازی را امضا کردند. باکیفیتترین هد ستهای واقعیت مجازی میتوانند چشم انسان را به شکلی گول بزنند که اجسام سهبعدی درحالیکه در دنیای مجازی بازیهای حرکت میکنید کاملاً واقعی به نظر برسند. این ابزارها بسیار عمومیتر از قبل شدهاند. در کریسمس سال ۲۰۲۰ هدست مارک اوکولوس کوئست ۲ یکی از پرطرفدارترین هدیهها بود.
استراتژی فیس بوک اینبار تغییر کرده است. زاکربرگ که رسم بر این داشت تا کمپانی ها رقیبش را بخرد. اینبار گفته است که “پروژه متاورس تنها توسط یک شرکت تکمیل نخواد شد.” و بر این باور است که همکاری شرکت های بزرگ سرمایه گذاری و پژوهشی-تحقیقاتی به خلق این باور خواهد انجامید. به طوری که متا در سال میلادی گذشته بیش از 50 میلیون دلار در این بخش سرمایه گذاری کرد تا متاورس با همکاری مجموعه های غیر انتفاعی شکل تازه ای از مفهوم سرمایه گذاری را به خود بگیرد.
پیش بینی کارشناسان بر این است که تا تکمیل کامل پروژه متاورس بر طبق نظر و باورهای سرمایه گذاران آنها، بین 10 تا 15 طول خواهد کشید.
درباره هدست ها با ید گفت که، به نمایشگر روی سر head mounted displays یا HMD گفته میشود حتی Google Glass هم نوعی HMD است. و هدست های VR نیز زیرمجموعه HMD شناخته میشوند. یکی از مشکلاتی که HMD ها داشته و سامسونگ ویئر ، ادعا کرده است از بقیه رقبا درین زمینه بهتر عمل میکند، سنسورهای هوشمندی است که در HMD تعبیه شده است. این سنسورها تلاش دارند تا headtracking و سرعت Presence (میزان پردازش کامل در واقعیت مجازی) را به اندازه کافی به حد مطلوبی برسانند به طوری که تاخیر در حرکت فوتون ها (میزان زمان میان خواندن داده های حسگرها و انتشار فوتون ها از طریق نمایشگر) به کمتر از 20 میلی ثانیه برسد. Gear VR اولین هدست واقعیت مجازی موبایلی است که وارد بازار شده است. در این پروژه مشترک، سامسونگ بر روی طراحی محصول بیشتر کار کرده است و بحث تکنولوژی و نرم افزاری با شرکت اوکولس متعلق به شرکت متا بوده است.
متاورس و برگزاری کنسرت های آنلاین
صنعت موسیقی ظاهرا یکی از صنایعی خواهد بود که به شدت در حوزه متاورس با مخاطبین خود ارتباط برقرار کرده و از آن استقبال خواهد شد. نیویورک تایمز گزارش میدهد که دنیای واقعیت مجازی منتظر ورود جدی این صنعت است.
شرکت های دیگری نیز با این دنیای مجازی ارتباط برقرار کردند. به طوریکه شرکت فورتینت کنسرت در دنیای مجازی برگزار میکند.
NextVR شرکتی است که در حوزه پخش زنده رویدادها و کنسرت های 360 درجه درواقعیت مجازی فعالیت داشته که اخیرا بخشی از پروژه خود به نام Colplay را لانچ کرده است که به کنسرت های آنلاین در واقعیت مجازی مرتبط است.
این شرکت قرار بود اهنگ A Sky Full of Stars را پلتفرم Samsung Gear VR در دسترس عموم قرار دهد و و بعد از آن کنسرت کاملی را در این فضا برگزار کند.
با این روند، Colplay در کنار 5R، و McCartney ، Jack White قرار خواهد گرفت. Colplay انقدر میتواند خوب باشد که در جایگاه دوم قرار گیرد.
در زمان برگزاری تور Mylo Xyloto در سال 2012 ، شاهد معرفی Xyloband بعنوان یک مچ بند LED بویدم که در اختیار تماشاگران قرار میگرفت و همزمان با آهنگ ، این مچ بندها روشن میشدند، این گروه درحوزه تکنولوژی و تلفیق آن با برگزاری کنسرت پیشرو بوده است. ظاهرا Coldplay نیز هدفی فراتر از کنسرت خواهد داشت. باید منتظر آینده باشیم.
اجراهای هنرمندانی مانند Imagine Dragons، Lady Antebellum و Damian Marley در پلتفرم NextVR در دسترس هستند. برای کنسرت های زنده، پلتفرم هایی مانند NextVR پیشتاز برنامه واقعیت مجازی برای کنسرت ها هستند. این برنامه های اجرا ، ضبط میشوند و طرفدارانی که قادر به حضور زنده نیستند، میتوانند با استفاده از هدست واقعیت مجازی از کل رویداد لذت ببرند.
John Legend خواننده امریکایی نیز در دوران کورنا کنسرت خود را در فضای واقعیت مجازی برگزار نمود. Jarre نیز در ژانویه گذشته کنسرت خود را به صورت VR برگزار نمود. و به طرفداران اجازه داد تا به صورت آواتارهای خود در این فضا با هم تعامل داشته باشند. ژار در کنسرت خود از افزونه جدیدی استفاده کرد و به هوادارن خود اجازه داد به صورت مجازی قرص های مخدری را مصرف کنند که آنها را به سفری دیجیتالی و رنگارنگی می برد. کنسرت در فضای مجازی ما را یاد نخستین روزهای صنعت سینما می اندازد که مردم از درک آن عاجز بودند. پخش آهنگ Astronomical از گروه راک تراویس در VR بیش از 27 میلیون بیننده از پلتفرم فورتنایت داشته است.
همچنین به گفته مجله فوربز، این کنسرت که در 5 قسمت در دو روز برگزار شده بود، 12.3 میلیون نفر آواتار داشته است. کنسرت های واقعیت مجازی به pay-per-view معروف هستند از آینده درخشانی برخوردار هستند.
همانطور که اجرای فوق العاده اهنگ The Scotts توانست حیرت همگان را برافراشد. (در این باره ویدیویی با نام ” خلاصه کنسرت ژان میشل ژار VR chat – همه آنچه که باید بدانید”در سایت قرار گرفته است که پیشنهاد میکنم آن را از دست ندهید.) برنامه ژار توسط کمچانی VR Room که مقر آن در فرانسه است، سازمان دهی شد که کنسرتی مبتنی بر فعالیت آواتارها بوده است.
- Wave V.S. Virtual Reality
Wave پلتفرم واقعیت مجازی برای حوزه بازی است که بسیار نیز محبوب بوده است. که در اجرای برنامه های هنرمندان معروفی چون Lindsey Stirling، Tinashe، و اخیرا با John Legend همکاری کرده است. Wave در نمایش Legend، برای نخستین بار بود که برای نمایش خود از حامیان مالی نیز برخوردار می گشت. به طوری که یاماها، و Ad Council و People Magazine از اسپانسرهای این برنامه بودند و نزدیک به نیم میلیون نفر در پلتفرم های یوتیوب و تیویتر این کنسرت را دنبال کرده اند که تا به امروز بزرگترین کنسرت این حوزه به شمار می آید. در واقع Wave قصد داشت تا مخاطبین دارنده کنسول و هدست هایی چون اوکولوس را جذب کند چرا که این پلتفرم و ایجاد تعامل بین آواترهای مخاطبین نیازی به تجهیزات VR نداشت. و کاربرانی که برنامه Wave را از Steam دانلود میکردند می توانستند با ساخت اواتارهای خود با یکدیگر به تعامل بپردازند. Adam Arrigo موسس و مدیرعامل Wave میگوید که از زمان تاسیس این شرکت و روی کار آمدن Wave که حدود 5سال میگذرد، تعامل طرفداران موسیقی و گیمرها در واقعیت مجازی بیشتر شده است. این کمپانی به زودی ، فروش بلیط رویدادها، و نیز خریدهای درون برنامه ای و سایر کالاهای مجازی را آغاز خواهد کرد.
MelodyVR و Matchett نیز پلتفرم های دیگر برگزاری کنسرت های انلاین هستند که از زمان فراگیری کرونا، کنسرت های این شرکت ها چندین برابر شده و حتی به صورت رایگان پخش می شده است.
Second Life
Second Life یک دنیای مجازی است که شرکت امریکایی شرکت لیندن لب در سال 2003 این بازی را روانه بازار کرد. در این محیط، هر شخصی با ساخت کارکترهایی که آواتر نامیده میشود، به فعالیت در این محیط می پردازد. جالب اینجاست که شما میتوانید با جنیستی متفاوت از خود و یا حتی موجوداتی خیالی و افسانه ای وارد این محیط شوید.
هنگامی که آواتار خود را ساختید به جمع ساکنان این سرزمین مجازی میپیوندید و میتوانید در تعاملات آنها شرکت نمایید. این جهان جدید، دارای خیابانها، فروشگاههایی است که آواتار شما میتواند در آنجا حضور داشته باشد.
یک آواتار میتواند فعالیت های اجتماعی خود را در این محیط انجام دهد. خرید، ازدواج، کسب و کار، و.. برخی از این فعالیت ها در فضای Second Life است. حتی در آنجا میتوانید پرواز کنید! عضویت در این جهان رایگان است اما اگر فعالیت هایی مانند خرید زمین، بازی و .. باید پول پرداخت کنید. واحد پولی این جان “لیندن دلار” است. که هر دلار امریکا 250 لیندن دلار ارزش دارد. در این جهان بسیاری از دانشگاهها و فروشگاهها حضور دارند. این جهان در حدود ۱۳ میلیون عضو از بیش از ۱۰۰کشور دارد.
اگر این مقاله برایتان جالب بود، در پایین نظرتان را برایمان بنویسید.