کسب و کار در اینستاگرام

ایران با داشتن نزدیک به 45میلیون کاربر (تا پایان سال 2023 میلادی) یکی از 10 کشور نخست در لیست کاربران شرکت متا (فیس بوک) قرار دارد. بی اغراق نیست بگوییم با معرفی اینستاگرام در سال 2010، نوع جدیدی در ارتباطات شکل گرفت. اما باید همواره در نظر داشته باشیم که اگر امکان فعالیت ما در اینستاگرام از بین برود ما چگونه با مشتریان خود ارتباط خواهیم داشت و ادامه حیات کسب و کار ما چگونه خواهد بود؟فعالیت کسب و کارهای در ایران وابستگی شدیدی به اینستاگرام پیدا کرده است. در این مطلب سعی داریم نکاتی کاربردی از فعالیت کسب و کارها در محیط اینستاگرام را بیان کنیم.

شناخت مخاطب هدف

نخستین گام در فعالیت کسب و کارها، چه در محیط اینستاگرام و چه خارج از محیط آن، شناخت مشتری ایده آل کسب و کار، پرسونا یا مخاطب هدف است. این کار از تحلیل دقیق (استفاده از مشاور) امکان پذیر است. به زبان ساده مشتری ایده آل کسی است که از ارتباط گرفتن با کسب و کار ما رضایت داشته و نیازش برطرف میشود (که در حالت ایده آل، مشتری وفادار نامیده می شود)

به طور کلی اطلاع از خواسته های مشتری های ایده آل باعث میشودکه ما آگاهی پیدا کنیم که آنها چه ساعاتی از روز در اینستاگرام فعالیت داشته و به چه موضوعاتی علاقه مند هستند تا در همان راستا برایشان تولید محتوای مفید (بازاریابی محتوایی) داشته باشیم. که این امر منجر به کاهش هزینه های تبلیغات شده و تبلیغاتی که خواهیم داشت، هدفمند تر می شوند.

برای خود یک بوم پرسونا تهیه کنید! فرض کنید مخاطبین شما چه افرادی، با چه سنی، چه شغلی، چه درآمدی، و.. هستند. در گام بعدی باید ببینیم این افراد بیشتر در چه پیج هایی از اینستاگرام فعالیت بیشتری دارند. همچنین آگاهی از این موضوعات، میتواند به ما کمک کند که چگونه جذابیت های بیشتری در صفحه اینستاگرام خود برای جذب مخاطبین اعمال کنیم.

همانطور که می دانید از Insight پیج خود اطلاعات کاملی از افراد و مخاطبین پیج خود میتوانید پیدا کنید.

چند نکته از Insight

  • بر اساس بازه سنی، غالب جنسیت مخاطبین صفحه اینستاگرامتان، محتوای صفحات خود را تهیه کنید.
  • اگر فروش حضوری دارید، شهرهایی که بیشترین مخاطبین را دارید، را هدف تبلیغات قرار دهید.(در اینباره این مطلب را بخوانید.)
  • ساعت انتشار پست ها را مدنظر قرار دهید.

نکاتی در ساخت پیج حرفه ای اینستاگرام

همیشه خودتان را جای مخاطبین بگذارید جای کسانی که به پیج شما سر میزنند و ببینید آیا دلیل و جذابیتی دارید که افراد شما را انتخاب کنند. ما باید به قدری حرفه ای در نگارش Bio، Highlight عمل کنیم که مخاطب را مجاب کنیم ما را دنبال کند. هدف اصلی افزایش نرخ تبدیل است! یعنی جستجوکننده را به بازدیدکننده تبدیل کنیم، بازدید کننده را به دنبال کننده ، دنبال کننده را به مشتری تبدیل کنیم.

  • username : در انتخاب نام کاربری و یا username سعی کنیم نامی که انتخاب میکنیم، سخت و دشوار نباشد، قابل یادآوری باشد.
  • عکس پروفایل: عکس پروفایل نخستین المانی است که اشخاص را با برندتان درگیر میکند. از اینرو بهتر از المان های انسانی (چهره شخص) استفاده شود (بر اساس الگوریتم های اینستاگرام استفاده از چهره انسان در عکس پروفایل باعث افزایش رتبه صفحات خواهد شد) همچنین این موضوع باعث میشود تا اعتماد کاربران به شما بیشتر شود.
  • Bio: در Bio باید چیزی بنویسیم تا باعث شود شخص احساس کند با دنبال کردن پیج ما، ارزشی به او اضافه می شود. باید یک جمله بنویسیم که 1- کاربر را با پیچ درگیر کند. 2- به کاربر ارزش دهد. 3- باعث اهرم سازی نام کاربری شود. در بیو آدرس آخرین وبینارها، پست های جذاب را قرار دهید.
  • Highlight: های لایت ها را در دسته های محصولات/خدمات، ارتباط با ما، درباره ما، رضایت مشتریان، پرسش و پاسخ قرار دهید. بیشتر از این تعداد، های لایت عملکرد خود را از دست می دهد و نمیتوانید از این طریق به کسب و کار خود کمک کنید.

 شما باید در محیط نامطمعن اینستاگرام فقط به دنبال ایجاد اعتماد درون مشتریان باشید. اگر مشتریان به شما اعتماد کنند، راحت از شما خرید میکنند. و این خرید را تکرار میکنند.اینستاگرام شبکه اجتماعی است که ارتباطات و تعاملات با مخاطبین بسیار مهم است. بنابراین با دیگران در تعامل باشید. (Engagement)

این هدف از مسیر داشتن یک پیج استاندارد و ایجاد محتوایی باورپذیر، جذاب و کاربردی و نیز پاسخگویی دقیق حاصل می شود.

چند نکته کاربردی

  • رقبای خود را به لحاظ استفاده از هشتگ ها، طراحی محتوا و.. بررسی کنید. در اینباره باید به نوعی عمل کنید که مخاطب دریابد شما در کار خود متخصص هستید، و محتوای با ارزش برایشان به ارمغان می آورید. مثلا اگر پیج لباس فروشی دارید، از نحو ست کردن لباس ها،محتوا تولید کنید. نحوه مراقبت و. .. . (این نکات را میتوانید از پیج های خارجی و یوتیوب الهام بگیرید). اگر پیج رستوران دارید، از دستورالعمل های پخت در کنار پست های حاوی تصاویر جذاب از رستورانتان منتشر کنید. اگر پارچه فروشی دارید، از رضایت خرید مشتریان، پشت صحنه کارهایتان، از مواردی که در هنگام پارچه باید درنظر داشت، پست منتشر کنید.
  • استفاده از صحنه هایی از پشت صحنه کار، نحوه ارسال مرسولات، بسته بندی و اوضاع احوال هر روز کسب و کار میتوانید باعث اعتماد سازی شود. (مانند انتشار نظرات و اعلام رضایت مندی مشتریان)
  • از مشتریان خود درباره محصولات و خدماتی که دریافت کرده اند، بخواهید که نظراتشان را اعلام کنند و در قالب های مختلف آنها را منتشر کنید.
  • از ابزارهای اینستاگرام (مثل دوربین اینتساگرام) در تولید محتوای خود استفاده کنید تا باعث افزایش دیده شدن پست هایتان شود. هوش مصنوعی و الگوریتم های اینستاگرام به شدت وابسته به این نکات و همچنین وابسته به میزان استفاده از المان های انسانی در پست ها است، هرچه این عوامل پررنگ تر باشد، اعتبار بیشتری را در پی خواهد داشت.
  • در انتخاب کاور ویدیوهایتان دقت کنید، مهمترین عاملی که باعث دیده شدن یک ویدیو میشود، کاور و 5ثانیه اول ویدوی شما هستش.(قانون 5ثانیه) مثلا در انتخاب عناوین کاور میتوانید از جملات سوالی (چگونه در 90 روز انگلیسی یاد بگیرید)(سوالاتی باورپذیر) ، از عناوین احساسی (عجب عروس زیبایی!)،استفاده از کلمات power-word ، مثل شگفت انگیز، زار، بزرگ، کلمات تخصصی میتوانید استفاده کنید.
  • حتما در پست هایتان CTA یا دعوت به اقدام (Call to Action) استفاده کنید.
  • موفقترین پست هایتان را تحلیل کنید که دلیل دیده شدن آنها رعایت چه نکاتی بوده است.

 

معرفی چند وب سایت مفید!

برای آنالیز پیج خود میتوانید از وب سایت www.hypeauditor.com  استفاده کنید.

برای قرعه کشی در پیجتان از وب سایت www.getcombot.com استفاده کنید.

 

فعالیت در اینستاگرام حاوی محتوا و نکات آموزشی بسیار زیادی است. در این پست سعی شد نکاتی درباره چگونگی فعالیت در این حوزه ارائه شود. نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *