هاب نوآوری از آغاز تا کنون
تاریخچه زندگی انسانهای هوشمند در کره زمین به حدود 200 هزار سال قبل برمیگردد. زمانیکه ابزار اولیه ارتباط انسانها با هم تنها ایجاد صدا و آوا بود. اما از آن زمان تاکنون، کره خاکی اعصار و انسانهای گوناگونی را به خود دیده تا به عصر حاضر برسد. عصری که به واسطه پیشرفتهای چشمگیر تکنولوژی، انسانها را با وجود فاصله فیزیکی طولانی به هم نزدیک کرده و زندگی را برای بشر آسان کرده است.
شاید بتوان گفت کلمه “تکنولوژی” به عنوان کلیدواژه اصلی، ابعاد دیگری را هم به همراه دارد. چراکه نمیتوان این واقعیت را نادیده گرفت که در دنیای امروز که تکنولوژی و سرعت با هم عجین شدهاند، رقابت برای دستیابی بیشتر و بیشتر به این دو مهم روز به روز در حال افزایش است.
بدین ترتیب ما با کلیدواژههای دیگری چون “نوآوری” و “خلاقیت” هم مواجهیم. چون در شرایط فعلی و با توجه به رقابت گسترده موجود در دستیابی به تکنولوژی، رمز موفقیت افراد، بکارگیری نوآوری و خلاقیت در کار خواهد بود.
در این میان مراکز نوآوری به یک نیروی محرکه در چشمانداز کسبوکار امروز تبدیل شدهاند و به کارآفرینان، استارتآپها و کسبوکارهای مستقل با منابع پیشرفته، مربیگری و فرصتهای همکاری ارائه میکنند. اگر به دنبال تسریع رشد کسب و کار خود، بهره گیری از فناوریهای پیشرفته و ارتباط با افراد همفکر خود هستید، یک مرکز نوآوری می تواند همان چیزی باشد که شما به آن نیاز دارید. در واقع مرکز نوآوری یک فضای فیزیکی یا مرکزی است که منابع و خدمات مختلفی را به کارآفرینان، استارتآپها و کسبوکارهای مستقر ارائه میدهد. به عبارتی، یک محیط مشارکتی است که در آن افراد یا سازمانها میتوانند برای تبادل ایده، نوآوری و توسعه پروژههای خود کنار هم جمع شوند.
مراکز نوآوری به گونهای طراحی شدهاند که دسترسی به منابع ضروری را فراهم میکنند که معمولاً از دسترس کسب و کارهای کوچک خارج است. از مهمترین آنها میتوان به ارائه آموزشهای تخصصی، مشاوره و کمک به استفاده از تجهیزات گران قیمت اشاره کرد.
مراکز نوآوری در اشکال و اندازههای متفاوتی هستند و خدمات و منابع مختلفی را به اعضای خود ارائه میکنند که برخی از رایجترین آنها به ترتیب ذیل است:
- مراکز رشد کسبوکار (Incubators)
- شتاب دهندهها(Accelerators)
- فضاهای کار اشتراکی(Coworking Spaces)
- مراکز تحقیق و توسعه(Research and Development Centers)
- مراکز نوآوری باز (Open Innovation Centers)
مراکز نوآوری منحصر به هیچ نوع کسب و کار یا فرد خاصی نیستند. این مراکز به گونهای طراحی شدهاند که برای طیف وسیعی از افراد و سازمانها قابل دسترس باشند. بنابراین از جمله گروههای هدف که امکان استفاده از خدمات مرکز نوآوری و فناوری سروینو را دارند، میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
استارتاپها
استارتاپها یکی از اصلیترین گروههایی هستند که از مراکز نوآوری بهره میبرند. این مراکز محیط حمایتی را برای توسعه و رشد کسب و کارهای جدید فراهم میکنند. منابع و خدمات ارائه شده توسط مراکز نوآوری میتواند به استارتاپها، در هر چیزی از ایده پردازی و توسعه محصول گرفته تا بازاریابی و عملیات تجاریسازی کمک کند.
شرکتهای کوچک و متوسط (SMEs)
SMEها نیز یکی از ذینفعان اصلی مراکز نوآوری هستند. این سازمانها اغلب فاقد منابع و تخصص لازم برای انجام پروژههای نوآورانه به طور مستقل هستند. مراکز نوآوری به آنها امکان دسترسی به فناوریهای روز، مشاوره تخصصی و فرصت های همکاری را میدهد.
شرکتهای معتبر و ثبت شده
کسبوکارهای ثبت شده و شناخته شده نیز ممکن است از مراکز نوآوری برای توسعه محصولات، خدمات یا فرآیندهای جدید خود استفاده کنند. این مراکز محیطی مشارکتی و خلاقانه برای کسب و کارها برای آزمایش و کشف ایدههای جدید ارائه میکنند. دسترسی به فناوریهای پیشرفته و مشاوره تخصصی میتواند به کسبوکارهای شناخته شده هم کمک کند تا در بازار رقابت خود را افزایش دهند.
کارآفرینان
کارآفرینان یا افرادی که به حل مشکلات اقتصادی و یا استفاده از نوآوری علاقه دارند نیز میتوانند از مراکز نوآوری بهرهمند شوند. این مراکز دسترسی به شبکهای از افراد همفکر، توصیه های تخصصی و منابع را برای تبدیل ایدههای خود به واقعیت فراهم میکند.
محققان و دانشگاهیان
محققان و دانشگاهیان نیز میتوانند از خدمات مراکز نوآوری بهرهمند شوند. چراکه این مراکز دسترسی به امکانات و تجهیزات تحقیقاتی پیشرفته، فرصتهای همکاری با کارشناسان صنعت و فرصتهای مالی برای پروژههای تحقیقاتی نوآورانه را ارائه میدهند.
مرکز نوآوری و فناوری سروینو به گونهای طراحی شده که فراگیر باشد و از نوآوری و توسعه در طیف وسیعی از بخشها و صنایع حمایت کند. سروینو محیطی را فراهم میکند که در آن مشاغل، افراد و سازمانها میتوانند برای همکاری، نوآوری و ایجاد فرصتهای جدید گرد هم آیند.L