تیم هیئت تحریریه فوربز اعتقاد دارد که مرزهای بین بازاریابی، تبلیغات و روابط عمومی هر لحظه نزدیکتر و محوتر می شود.
معمولاً پیچیدگی ها و ابهاماتی در مورد نقش هایی که هر کدام از آنها بر عهده دارند وجود دارد. ما باید بدانیم که جایگاه روابط عمومی در آمیخته بازاریابی کجا قرار می گیرد.
از نگاهی روابط عمومی چیزی است که با پول نمیتوان آن را خرید. بسیار ارگانیک عمل می کند.با روابط عمومی می توانید نام یک برند، محصول و یا خدمات را به طور رایگان دریافت کنید و از آن آگاهی پیدا کنید. که ممکن است در بسترهایی چون پادکست، اخبار شبانه و یا رسانه ها باشد.
در واقع روابط عمومی کمک به موقعیت یک برند است که به جای رسانه های پولی (تبلیغات چاپی، بیلبوردها و یا سایت ها) از پلتفرم های غیرپولی برای هدف خود استفاده می کند. که می تواند از درج محتواها و مقالات تا تولید محتوا از ویژگی های خدمت یا محصول باشد.
اخبارهای رسمی شرکت می تواند به عنوان ابزار روابط عمومی عمل کند. این محتواها میتواند به صورت مختصر آنچه که هدف برند است را به مخاطبین شما ارائه شود. به طور معمول در ارائه این محتواهای سازمانی (گزارش ها و اخبار شرکت) باید در پاراگراف اول مشخصا به سوالات چه چیزی، چه کسی، کجا، چه زمانی، و چرا ، پاسخ دهید.
غالب مخاطبین بیشتر از خواندن عنوان و پاراگراف نخست حوصله بیشتری ندارند. لذا باید از این فرصت استفاده کرد.
پس از انتشار میتوانید از آنها برای تبلیغات و یا رویدادسازی استفاده کنید. باید نگاه کنید که در جعبه ابزار روابط عمومی خود چه دارید. ببینید آیا میتوان موجی بر روی محتوای اصلی که ذکر شد با کمک گرفتن از افراد ثالث مشهور، اینفلوئنسرها ایجاد کنید.
تفاوت روابط عمومی با بازاریابی
روابط عمومی در پی حفظ تصویر مثبت از برند، نزد ذی نفعان (جامعه، مشتریان، پرسنل، هیئت مدیره) می باشد. حتی ممکن است بخشی از آنها مخاطبین هدف شما نباشند. اما بازاریابی بیشتر بر روی تبلیغات یا فروش محصولات و خدمات شرکت در بازارهای هدف متمرکز است.
هدف بازاریابی شناسایی آنچه که مشتری می خواهد و ارائه آن است. هدف روابط عمومی حفظ وجه مثبت برند و افزایش آگاهی از برند نزد ذی نفعان است.
از اینرو استفاده از محتوای یکسان برای فعالیت هر کدام. از موارد روابط عمومی و بازاریابی اشتباه است. اندازه گیری عملکرد روابط عمومی را می توان در مواردی چون افزایش ترافیک وب سایت، تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی، نرخ میزان تعامل در رسانه ها دنبال کرد که برای سنجش موفقیت استراتژی روابط عمومی از آنها استفاده کرد.
چرا روابط عمومی مهم است؟
روابط عمومی مهم است زیرا موثر است. به افزایش آگاهی از برند، ایجاد اعتبار، ارتقای ارزش های برند، تقویت ارتباط آن با جامعه و افزایش دنبال کنندگان برند کمک می کند. همه این عوامل برای مشتریان در هنگام تصمیم گیری نه تنها برای استفاده از محصولات یا شرکت ها بلکه برای وفاداری سازی بلندمدت آنها نسبت به برند مهم هستند.