روندهای روابط عمومی و بازاریابی یکپارچه در سال 2024
به نگارش John F. Marino رئیس شرکت Marino PR فعال در زمینه بازاریابی یکپارچه و ارتباطات
روابط عمومی، طی چند دهه اخیر به فراتر از آنچه که درباره آینده آن تصور می شد رسیده است. شغلی که در گذشته می توانست با رولودکس (اولین ابزار قدیمی علم مدیریت ارتباطات ) و یک تلفن ثابت انجام شود، امروزه نیاز به تسلط پیدا کردن در چند زمینه دارد؛ بازاریابی محتوایی، تکنیک های تجزیه و تحلیل داده ها ، ESG و VR ، تغییرات دنیای رسانه های اجتماعی بخشی از تخصص های علم روابط عمومی را شامل می شود.
شاخص ESG
شاخص ESG یا شاخص پایداری از ترکیب سه حرف اول کلمات محیط زیست (Environment) و دغدغههای اجتماعی (Social) و حاکمیت شرکتی (Governance) ساخته شده، که جنبههایی از فعالیت شرکتها و کسب و کارها را میسنجد. این سه عامل شامل مشخصات پایداری و مسئولیت پذیری یک شرکت یا سازمان نشان میدهد. به نوعی می تواند به سرمایه گذاران و مشتریان کمک کند تا تصمیمات خرید و سرمایه گذاری در شرکت ها را بر اساس عوامل ESG بگیرند.در محیط جدید امروز برای فعالیت جامع روابط عمومی نیاز است که درک تکامل روندهای توسعه روابط عمومی ضروری است.
تحول دیجیتال و تحلیل داده ها
رویای پیش بینی و برآورده کردن نیازهای مشتری در بهترین زمان ممکن خواستگاه همیشگی متخصصان روابط عمومی بوده است. هوش مصنوعی این رویا را به واقعیت تبدیل کرده است. استفاده از نتایج ارائه شده توسط هوش مصنوعی در مورد رفتار مصرف کننده برای هر استراتژی روابط عمومی اساسی و ضروری است.
اینفلوئنسر مارکتینگ
در اوایل روی کار آمدن اینفلوئنسر مارکتینگ، این موضوع با بازاریابی سلبریتی ها یا اشخاصی که بیشترین دنبال کننده را در فضای مجازی دارند، عملکرد مشابهی داشت. اما امروزه میکرو اینفلوئنسر (اینفلوئنسر های کوچک) رشد صعودی داشته است. چرا که دنبال کننده و مخاطبین آنها نسبتا کم بوده و می توانند ارتباطات صمیمانه تری با مخاطبین برقرار کنند. وقتی یک میکرو اینفلوئنسر یک محتوای متقاعد کننده درباره یک محصول و یا خدمت منتشر کند، کمتر به یک تبلیغ شباهت خواهد داشت و بیشتر شبیه یک توصیه دوست صمیمی و قابل اعتماد برداشت می شود.
البته که سلبریتی های فضای مجازی امروزه همچنان در همه موضوعات اهمیت دارند. اما در سال 2024 (یا بنویسیم در سال های پیشرو) توجه بیشتری به اینفلوئنسرهای دسته کوچک معطوف می شود.
نام تجاری پایدار و ماموریت محور
تعریف مسئولیت اجتماعی یا CSR متفاوت تر از چند سال گذشته خواهد بود. نرخ گرایش مصرف کنندگان به سمت شرکت هایی که توجه بیشتر به شاخص پایداری و مسائل CSR دارند، بیشتر شده است. بنابراین یکی از ماموریت های روابط عمومی در دنیای امروزی توجه ویژه به مسائل CSR برای حفظ و توسعه اعتبار و شهرت برند خواهد بود.
همچنین برندها باید از توجه کردن به موضوعات واقعیت افزوده (AR) ، متاورس و واقعیت مجازی (VR) غافل نشوند. از این قالب های نوظهور به عنوان انقلاب هوش مصنوعی یاد می شود. در حال حاضر فضای مناسبی برای مانور برندها، آزمایش و جلب نظر مشتریان در این فضاها وجود دارد.
روابط عمومی و حمایت؛ شکل دادن به افکار عمومی
هنگامی که یک موضوع ترند فضای مجازی می شود یا یک هشتگ به طرز عجیبی رشد می کند، شاید برای مصرف کنندگان اتفاقی به نظر برسد. گاهی اوقات همینگونه است و خود به خود شکل می گیرد؛ اما به همین اندازه ، این شکل گیری ها توسط تیم های روابط عمومی تلنت و نخبه تعریف و طراحی شده است. متخصصان روابط عمومی همیشه در شکل دادن به روایت ها حول مسائل اجتماعی و سیاسی دخیل بوده اند. که با پیشرو داشتن انتخابات ریاست جمهوری امریکا شاهد پیشرفت های زیادی در این زمینه خواهیم بود.
مدیریت بحران؛ کنشگری و شفافیت
در بالا تقاطع های روابط عمومی و زمینه های در حال رشد را بررسی کردیم و راه هایی را پیشنهاد دادیم که در آن فناوری های جدید تجربه جامع روابط عمومی را افزایش داده اند؛ اما مدیریت بحران برای روابط عمومی یک موضوع منحصر به فرد است که تنها متخصصین با تجربه می توانند آن را به شکل صحیح پیاده کنند. امروزه سرعت انتشار اطلاعات نیازمند آگاهی و دستیابی به تکنیک های جدید و مبتنی بر فناوری است که این تکنیک ها نه تنها شامل اقدامات پیشگیرانه می شود بلکه نیازمند برنامه ریزی های پیشگیرانه با هدف حفظ سطح اعتبار و اعتماد و کنترل موثر بحران ها خواهد بود.
بازاریابی دیجیتال و حضور آنلاین
امروزه مشتریان انتظار دارند بدون زحمت بین کانال های ارتباطی در فضای مجازی جابه جا شوند: برنامه های موبایل، مرورگر موبایل، مرورگر دسکتاپ، فروشگاه و شبکه های اجتماعی. اگر هر یک از این کانال ها مناسب نباشد یا طراحی ضعیفی داشته باشد یا شخصی سازی نداشته باشد، برند ها خطر از دست دادن مصرف کنندگان را در کمیل خود دارند. انتظار می رود انرژی زیادی از روابط عمومی در سال 2024 صرف توجه به این حوزه از فعالیت ها باشد.
محتوای ویدیویی
شکی نیست که در حال حاضر قشر عمده ای از مصرف کنندگان موبایل (به ویژه قشر جوان این دسته) از طریق محتوای ویدیویی با اینترنت در ارتباط هستند. ما در سال 2024 انتظار داریم محتوای ویدیوی به قدرت و تسلط خود بر سایر انواع محتواهای تولیدی ادامه دهد. چرا که امروزه تقریبا همه استفاده کنندگان موبایل یک حساب کاربری در یکی از نرم افزارهای ارتباطی چون تیک تاک، اینستاگرام، تلگرام، فیس بوک و توییتر دارند. از طرفی تبلیغات دیجیتالی بر بستر این نرم افزارها همچنان اهمیت خواهد داشت.
جمع بندی
با توجه به آنچه که از روندهای جدید گفته شد اگر هر برندی بخواهد به حیات خود ادامه دهد باید اقدامات زیر را در واحد روابط عمومی خود تقویت کند.
1- نیازمند تجزیه تحلیل داده ها Cutting-edge analytical savvy می باشد
2- آگاهی کامل از تغییرات حوزه فضای مجازی داشته باشد.
3- توجه ویژه به توسعه فعالیت ها در شاخص پایداری داشته باشد.
با یک دید کلی نگر، انعطاف پذیر و آینده نگر می توان در مسائل بالا موفق عمل کرد.