روابط عمومی یک بازی کوتاه مدت نیست
چگونه یک نام تجاری موفق و ماندگار برای مدت طولانی بسازیم
به نگارش Adrian Falk بنیانگذار آژانس بین المللی Believe Advertising & PR |
روابط عمومی یک بازی کوتاه نیست بلکه در مقابل یک استراتژی بلند مدت دارد تا به شما کمک کند یک برند موفق در دراز مدت را خلق کنید.برخلاف آنکه برخی تصور می کنند روابط عمومی تنها برای ترمیم برند ، ایجاد آگاهی از برند و فروش سریع (بازی کوتاه) کارایی داشته، باید به این اشخاص گفت که بدون شک اینها جنبه های موفق روابط عمومی است اما با کمک روابط عمومی می توانید شاهد رشد کسب و کارتان باشید. در واقع روابط عمومی یک استراتژی بلند مدت است که می تواند باعث ایجاد ارزش و رشد بلند مدت کسب و کار شود.
1- برای برندتان یک داستان ایجاد کنید.
داستان برند در واقع روایتی یکپارچه و پیوسته از تمام آن چیزی است که برای برند ما رخ داده و باعث انتقال احساسات ما و برانگیختهشدن احساسات مخاطبان میشود. تمام اتفاقات، رخدادها، تلخیها و شیرینیها، دستاوردها و حقایقی که پشت کسب و کار ماست، بخشی از داستان برند را تشکیل میدهد.
یکی از اساسی ترین و حیاتی ترین جنبه های روابط عمومی ایجاد روایتی پیرامون برندتان است. روایت داستان برند باید به گونه ای باشد که احساسات مخاطبان شما طنین انداز شده و باعث ایجاد ارتباط مثبت شود.
یک روایت خوب از برند می تواند برای کسب و کار شما معجزه کند. می توان به شما در جذب مشتریان جدید، ایجاد اعتماد و اعتبار، متمایز کردن شما از رقبا کمک کند. و مهمتر از همه، می تواند به ایجاد یک ارتباط عاطفی طولانی مدت با مخاطبان کمک کند.
روایت برند و یا داستان برند باید بر اساس واقعیت ها و انتظارات مخاطبین باشد. چه مخاطب B2B و یا B2C باشد در تجارت شاهد ارتباطات انسانی هستیم. خط داستانی یک برند باید در نقطه تلاقی از بینش های پدیدار شده از برند، فرهنگ و مخاطب هدف قرار گیرد.
در روایت داستان برند با ماموریت، باورها و چشم انداز برند به عنوان ابزاری برای نمایش معماری و چارچوب پیام داستان، روایت را شروع کنید.
2- ایجاد اعتماد و اعتبار
یکی دیگر از جنبه های مهم روابط عمومی کمک به ایجاد اعتماد و اعتبار در بین مخاطبان است. در دنیای امروزی، مشتریان از هر طرف و از بسترهای مختلفی چون، بیلبوردها، فضای مجازی، رسانه ها و.. با پیام های تبلیغاتی و بازاریابی مواجه هستند. به عبارتی این پیام های تبلیغاتی به مردم دائماً فروخته می شود، به عبارتی به آنها گفته می شود که چه چیزی بخرند. که نتیجه آن این است که امروزه مشتریان تا حد زیادی نسبت به ادعاهایی که در پیام های بازرگانی و یا تبلیغات منتشر می شود شک دارند.
اما زمانی که آنها پوشش مثبت برند شما را در رسانه ها ببینند، می تواند به ایجاد اعتماد و اعتبار برندتان کمک کند. این به این دلیل است که آنها آن را به عنوان یک تأییدیه بی طرفانه از سوی شخص ثالث نسب به یک محصول یا خدمات می دانند.
راه های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. به عنوان مثال، اگر یک شرکت برای بستهبندی کالاهای مصرفی دارید میتوانید با ارتباط گرفتن با رسانه ها و تعریف یک برنامه رتبهبندی بر اساس چند شاخص و بررسی توسط رسانه ها، برای مخاطبین برند خود توجه جلب ایجاد کرده و در گام بعدی از حمایت اشخاص ثالث برای تبلیغ مستقیم/غیرمستقیم برندتان بر اساس نتایج رتبه بندی استفاده کنید تا باعث ایجاد اعتماد سازی شوید.
3- افزایش آگاهی و شناخت برند توسط روابط عمومی
روابط عمومی همچنین می تواند به افزایش آگاهی و شناخت برند کمک کند. این امر به ویژه در صورتی صادق است که شما در نشریات یا رسانه های پرمخاطب پوشش رسانه ای ایجاد کنید. اما اگر سهم ارتباط با حوزه رسانه ای در شرکت شما شامل ارتباط گرفتن با نشریات غیر عمومی و تخصصی تر باشد هم باز می تواند تاثیر مثبتی بر تجارت شما داشته باشد. این به این دلیل است که هر بار که نام تجاری شما در رسانه ها ذکر می شود، به افزایش آگاهی و شناخت برند کمک می کند.
4- پوشش رسانه ای
یکی از بارزترین مزایای روابط عمومی این است که می تواند پوشش رسانه ای برگزار و از این طریق گامی بلند در راستای اجرای استراتژی های ارتباطات و برندینگ بردارد. افزایش آگاهی از برند، ایجاد اعتماد و اعتبار و حتی افزایش فروش (منبع عالی برای بازاریابی رایگان) از طریق این ابزار کارآمد بدست می آید. کمک کند؛ به طوری که مخاطبان شما پوشش رسانه ای مرتبط با برند شما را می بینند، دنبال کنندگان به مشتری تبدیل می شوند. در رابطه با داستان برند، بررسی محصول و خدمات، دستاوردهای جدید، سالروزهای شرکت پوشش رسانه ای را می توانید برگزار کنید.
5- با روابط عمومی از بحران عبور کنید
اگر کسب و کار شما با بحران مواجه شد، روابط عمومی می تواند ابزار ارزشمندی باشد. روابط عمومی می تواند به شما در مدیریت وضعیت های بحرانی کمک کرده و از اعتبار خود محافظت کنید.
تحمل طوفان و ضربه زدن. در اغلب موراد بحرانی، ارتباطات واکنشی هستند. با این حال، داشتن برنامه . سناریوی مقابله ، از قبل ، مهم است. در این مواقع باید معماری پیامرسانی و باورهای برند شما، از قبل بهخوبی تعریف شده باشد.
نتیجه اگر به دنبال ایجاد یک برند موفق و ماندگار هستید، باید روابط عمومی را بخشی از استراتژی بازاریابی خود در نظر بگیرید. این یک بازی کوتاه مدت نیست، اما استراتژی بلند مدت (توجه به روابط عمومی)می تواند ارزش زمان و سرمایه گذاری را داشته باشد.
در این رابطه مطلب دیگری در وب سایت قرار دارد. از اینجا می توانید مطالعه نمایید.