روابط عمومی در مقابل بازاریابی ؛ چه چیزی متفاوت است؟

روابط عمومی در مقابل بازاریابی ؛ چه چیزی متفاوت است؟

به نگارش Ronjini Joshua مدیرعامل و موسس شرکت مشاوره طراحی استراتژی های روابط عمومی TheSilvereTelegram

روابط عمومی و بازاریابی هر دو روش های ارتباطی هستند که می توانند برای آموزش مشتریان بالقوه در مورد محصولات و خدمات استفاده شوند با این حال بازاریابی معمولا بر روی جنبه های فروش برند قرار می گیرد. و در عین حال روابط عمومی با جعبه ابزاری که در اختیار دارد بر ایجاد اعتبار و اعتماد از طریق محتواهای غالبا آموزشی فعالیت می کند که به نوعی رهبری فکری با استفاده از تکنیک های روابط عمومی شکل می گیرد.

برای اینکه داشتن تصویری واضح از تفاوت روابط عمومی و بازاریابی داشته باشیم، تصور کنید که سرنخ هایی در قیف فروش در حال شکل گرفتن است.  پیشبرد فروش از طریق بروشور های تبلیغاتی بازاریابی تکمیل شده و جلب اعتماد مشتری از بابت اعتبار برند و ایجاد علاقه در مشتری از طریق روابط عمومی شکل می گیرد. و همینطور ایجاد اعتماد و شهرت در فرآیند فروش با همکاری و ارتباط پویا میان واحدهای روابط عمومی و بازاریابی شکل می گیرد.

حتما با افرادی برخورد داشته اید که سوال می پرسند که چرا روابط عمومی باعث فروش مستقیم نمی شود؟! در پاسخ باید گفت که روابط عمومی می تواند بر فروش تاثیر بگذارد، آن هم از طریق های مختلفی چون تولید محتواهایی از بررسی محصولات و مقالات با ارائه ویژگی های مثبت. به عبارتی، روابط عمومی بخشی از پازل استراتژی توسعه کسب و کار شرکت است که باعث تقویت روابط قوی بین برند و مخاطبین هدف می شود. 

حقیقت این است که امروزه استراتژی های قوی در زمینه توسعه کسب و کار، بر مبنای خط داستان برند شکل می گیرند.

استراتژی های مدیریت روابط عمومی در برگیرنده چشم انداز برند و ماموریت ها در تمام ارکان فروش، بازاریابی و رسانه های اجتماعی می باشد.

اما امروزه به طور مداوم شاهد هستیم که نقش رسانه ها و چشم انداز رسانه های دیجیتال در حال تغییر است. استراتژی و تاکتیک روابط عمومی در درجه اول بر ایجاد شهرت و اعتماد متمرکز است. متخصصان روابط عمومی برخلاف گذشته که از رسانه ها برای ارتباط استفاده می کردند، امروزه این افراد به طور ویژه با استفاده از بازاریابی و محتوایی که از این واحد دریافت می کند و نیز رسانه های اجتماعی برای ارتباط گرفتن با مخاطبین خود استفاده می کنند.

این تغییر برای آگاهی از تغییر ذائقه مخاطبین بود که بر روی تمایل مخاطبین برای صحت ارتباطات واقعی تاکید می کند.

ما در دنیای تحول یافته کسب و کار شاهد هستیم که برخی از استراتژی های بازاریابی برخلاف تمرکز بر روی فروش، مبتنی بر روابط عمومی هستند. یعنی شکل استراتژی های بازاریابی از مسیر تولید محتوای ارزشمند درباره محصول و خدمات و توجه به افزایش اعتماد و شهرت نزد مشتریان می گذرد. ترکیب هر دو استراتژی فوق می تواند از به کارگیری یکی از آنها به تنهایی موفق تر باشد.

البته قطعا مواقعی هست که باید تمرکز سازمان بر روی استراتژی های مدیریت روابط عمومی باشد. مانند مدیریت شهرت، مدیریت بحران. برفرض در مدیریت های بحران باید با تمرکز بالا بر روی موضوع ، با انتشار بیانیه های شفاف و مختصر و نیز استفاده از بسترهای مناسب تهدید را مرتفع سازید.

هنگام کار تیمی، نتیجه همیشه بهتر است. شما میتوانید آن حس اعتماد و اعتباری که روابط عمومی با فعالیت های خودش پدید می آورد را در کناره ایده های بازاریابی که به فروش مستقیم منجر می شود را به طور خلاقانه ترکیب کنید. شما می توانید از طریق محتواهای خلاقانه ترافیک ورودی به سایت خود را افزایش داده و سرنخ های خود را از طریق کمپین ها و پویش های مختلف به فروش تبدیل کنید.

در این مطلب سعی شد بر اساس آخرین تجربیات کسب شده از به کارگیری علوم جدید روابط عمومی، تفاوت روابط عمومی و بازاریابی را شرح دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *