تثبیت آینده روابط عمومی در عصر رسانه های دیجیتال
به نگارش Deepa Nagraj رئیس موسس Mphasis فعال در زمینه توانمندسازی مشاغل از طریق هوش مصنوعی AI
خواندن اخبار در شبکههای اجتماعی به سرعت برای نسلهای جوان به یک امر عادی تبدیل میشود و این شکل از مصرف اخبار بدون توجه به اینکه مصرفکنندگان به شبکه انتخابی خود کاملاً اعتماد دارند یا خیر، احتمالاً بیشتر افزایش خواهد یافت.
نشر نظرات و اخبار اکنون از بسترهای متعددی امکان پذیر است و این از این نگاه مهم است که تقریباً هر کسی میتواند با نظر خود که در عرض چند دقیقه شکل می گیرد در توسعه تجربه مشتری موثر باشد.
دسترسی به آهنگ و انتشار غیر رسمی آهنگ Fantasize از خواننده امریکایی آریانا گرانده در اواخر سال 2023 توسط یک نفر ناشناس در پلتفرم Spotify منجر شد که تنها در فیلیپین 70 هزار بار تا قبل از حذف آن دانلود شود. این نشت اطلاعات به طور ناخواسته نشان می دهد که چقدر میتواند به محبوبیت خواننده یا صاحب اثر تاثیر گذارد. ولی این اثر نشت اطلاعات، دیدگاه و نظرات همیشه خوشایند و از جنس مثبت نیست.
حوادث متعددی را حتما همه ما سراغ داریم مانند اثری که یکی از کارکنان فدکس در تحویل کالا داشت. بی توجهی یک مامور شرکت پست فدکس (FedEx) را در حین انجام کار که چند سال بحرانی را برای این شرکت رقم زد را یاد دارید.
ویدئویی که توسط یک شاهد عینی و با تلفن همراه تهیه شد که در آن یک مامور کالارسان در حال شوت کردن و آسیب زدن به امانات مردم به داخل کامیون بود. در دنیای امروزی تقریباً هر کسی می تواند منبع اخبار باشد و تأثیر قدرتمندی در شکل دادن آن داشته باشد.
امروزه در جهان همه در حال تماشا کردن هستند. تا قبل از عصر دیجیتال در یک شرکت تنها آن چیزی که مدیر ارشد بیان میکرد قابل دریافت بود. اما در عصر دیجیتال یک دموکراسی اجباری را شاهد هستیم و هر فردی می تواند با درج یک نظر که یک جهان منتظر پذیرش آن است موثر باشد.
در این میان روابط عمومی میتواند خود را برای سازگاری بهتر با عصر دیجیتال که همه چیز در آن سریع (و گاهی خشن) اتفاق می افتد وفق دهد.
امروزه بیش از هر زمان دیگر در تاریخ کار، کارگران و پرسنل در سراسر جهان پراکنده هستند و انتخاب آزادانه ای برای دور کاری دارند. این چیزی است که ساختار شرکت ها را دستخوش تغییر می کند. دیگر کار پرسنل به فعالیت در یک فضای مشخص محدود نمی شود. همانطور که گفته شد ذائقه مردم برای دریافت و هضم اطلاعات و اخبار از حالت فیزیکی به حالت های دریافت از طریق پادکست و یا محتوای ویدیویی تغییر کرده است. در کنار آن دریافت و انتشار اخبار محدود به بازه های مشخص از یک شبانه روز نمی شود چرا که ممکن است کسانی که برای یک شرکت کار میکنند در مقاطع زمانی مختلف در جهان از خواب بیدار میشوند و به رختخواب میروند.
در مقابل این پس زمینه کاری که روابط عمومی میتواند انجام دهد این است که خوب گوش دهد. تنها راه برای اینکه بدانیم از طرف سازمان چه بگوییم و یا چه نگوییم این است که خوب گوش به زمین بازی ها دهیم. عقیده ها و قدرت جریان ها، تحلیل اخبار، فیدهای منتشر شده در پلت فرم های مجازی را باید دنبال کرد و گوش داد و دید و شنید. روابط عمومی برای اینکه بتواند یک راه حل برای شرکت باشد باید به طور واضح ارزش ها را بیان کند. ارزش های محصول و خدمات را بیان کنید. با ذینفعان خود صحبت کنید اثر اشتراک گذاری نظرات برای مخاطبین از طریق سایر مشتریان، کارمندان و افراد جامعه که با هنر و خلاقیت در نشر ادغام شده باشد موثرتر خواهد بود. هنگامی که روابط عمومی به درستی در سازمان انجام شود، یک گام جلوتر از مشتریان آماده ایجاد تحول به عنوان یک رهبر ظاهر خواهد شد.